
Vanaf 21 augustus 2023 wordt de smart tacho 2 verplicht nieuw te registreren voertuigen. Andere belangrijke momenten zijn:
1. 31 december 2024: alle internationaal operererende voertuigen met een analoge of 1ste generatie digitale tachografen moeten omgebouwd zijn naar een smarttacho2. Dit zijn voeruigen met een datum eerste toelating vóór 15 juni 2019.
2. 19 augustus 2025: Alle internationaal opererende voertuigen met een 2de generatie digitale tachografen moeten omgebouwd zijn naar een smarttacho2. Dit zijn voeruigen met een datum eerste toelating vanaf 15 juni 2019.
3. 1 juli 2026: alle internationaal opererende voertuigen met een totaal toelaatbare massa boven de 2500Kg moeten voorzien zijn van een smarttacho2.
De grootste verschillen tussen smart1 en smart 2 zijn:
1. GNSS positie wordt bij smart 2 automatisch bij grensovergang vastgelegd. Vanaf 2 februari 2022 moet bij grensoverschrijding handmatig de landcode ingevoerd worden. Ook zijn er nieuwe beveiligingseisen t.b.v. GNSS..
2. Overtredingen pauzeregeling kan via DSRC (op afstand) uitgelezen worden.
3. Nieuwe optie om laden/lossen te registreren, tijdens invoer automatische registratie GNSS positie.
4. Landcode wordt voorgeselecteerd op basis van GNSS positie.
5. ITS is in smart2 verplicht was in smart1 optioneel. ITS is een op Bluetooth gebaseerde en gestandaardiseerde communicatie t.b.v. telematica, smartphones enz.
6. Naast GNSS een extra 3de snelheidssignaal om manipulatie te voorkomen.
Ravenswade 118
3439 LD Nieuwegein
Telefoon: +31 (0) 30 - 288 44 70
Fax: +31 (0) 30 - 289 87 92
E-mail: info@casuutrecht.nl
Helpdesk OPTAC: 020 - 712 13 96